
Meer klanten volgens het AIDA-model
BlueGear helpt ondernemers in alle fases van de sales funnel en de klantreis: door de aandacht van het gewenste publiek te vangen, potentiële klanten naar de website te leiden en de website zo in te richten dat bezoekers daar doen wat beoogd wordt: iets kopen, iets downloaden, zich abonneren, een berichtje achterlaten, enz., enz. De grafiek illustreert dit proces (de bekende "sales funnel" of "verkooptrechter") die beschreven wordt aan de hand van het beproefde AIDA-model. BlueGear kan ondernemers met succes in alle fases van dit proces begeleiden doordat we jarenlange ervaring hebben met elk van deze fases en daarbij passende werkzaamheden.
Plan van aanpak per fase
Elke fase kent andere doelen en prioriteiten en vraagt dus om andere werkzaamheden en media-inzet. Omdat elke opdrachtgever uniek is, en er altijd andere knelpunten prioriteiten zijn, moet per geval bepaald worden wat de beste aanpak is. Klik op de tabs hieronder om een indruk te krijgen van de werkzaamheden die per fase door BlueGear kunnen worden uitgevoerd om het gewenste doel te bereiken.
-
1 - Attention >>
-
2 - Interest >>
-
3 - Desire >>
-
4 - Action >>
-
5 - Overdrive >>
In de Attention-fase zet je de sales funnel in de eerste versnelling. We gaan VERBREDEN: je maakt je breed, laat weten dat je er bent via een reclamecampagne of aanbiedingen en acties. Het gaat vooral om kwantitatieve doelen: meer bereik, naamsbekendheid vergroten, omzet verhogen.
In de Interest-fase ga je naar de tweede versnelling. We gaan VERBINDEN: hoe zorg je ervoor dat je relevant bent voor je publiek? Wat vinden ze belangrijk, interessant, of relevant. Waar kun je bijdragen aan de oplossing van hun problemen? Sociale media zijn in deze fase van de klantreis erg belangrijk.
In de Desire-fase zet je jouw marketing-aanpak in de derde versnelling. We gaan VERDIEPEN door echt waardevolle content aan te bieden, door duidelijk te maken waarom jouw aanbod beter is of de voorkeur geniet. Dit is waar je laat zien dat je een vakman bent, dat je over de juiste kennis beschikt en ervaring hebt in het oplossen van de problemen van je klanten.
We schakelen naar de vierde versnelling: bezoekers op de site worden leads of klanten. We gaan oogsten doordat goede communicatie door een betrouwbare aanbieder leidt tot VERTROUWEN. Het bezoek op je website is ervan overtuigd geraakt dat je een geschikte aanbieder bent en laat bijvoorbeeld gegevens achter om een pdf te kunnen downloaden, doet een bestelling of pakt de telefoon om echt contact te maken. Marketeers noemen dit "conversie". Afhankelijk van je situatie en aanbod zijn er vele opties mogelijk om de bezoeker van uw website te "verleiden" tot actie over te gaan, denk aan:
Dit is de fase waarin terugkerende klanten voor jou gaan werken, je kunt meer gaan ontspannen en genieten van je werk: je gaat in "overdrive". De cirkel wordt gesloten: je wilt terugkerende klanten en je wilt graag klanten die reclame voor je maken (mond-tot-mond reclame) en ambassadeur worden en nieuwe potentiële klanten op het spoor zetten van jouw goede diensten of producten. Je kunt in deze fase denken aan de volgende maatregelen:
- Online reviews
- Testimonials op de website
- Up- en cross-selling in bestaande aanbod of assortiment
- Klantenkaart
- Samenwerking met andere ondernemers of stakeholders
- Nieuwsbrief / Direct Mail