Photo credits: Morgan Sessions, unsplash.com

BlueGear helpt je op weg…

Marketing Academy

Wat is storytelling?

Iedereen kent wel een sprookje. Zo’n sprookje volgt vaak een vast format, een verhaallijn. De held in zo’n verhaal gaat op avontuur, verricht goede daden en wordt aan het eind beloond voor z’n inspanningen. Vaak is er een onderliggende “stichtelijke boodschap” of “moraal van het verhaal”. De toehoorder of lezer identificeert zich met de held en begrijpt, of verinnerlijk, de impliciete boodschap. Dit werkt beter, prettiger of subtieler dan je publiek bombarderen met reclame en verkooppraatjes.

Het verhaal van binnenuit

Jouw verhaal spreekt aan wanneer het authentiek is, inspireert en verbindt. Storytelling begint met het optekenen van je verhaal, daarna kan bepaald worden welke methoden en kanalen zich het beste lenen voor het doorvertellen van jouw verhaal. Dit is vooral het domein van de public relations, “stakeholder engagement” en inbound marketing: personen en organisaties met gedeelde doelstellingen gaan zich verbonden voelen met jouw organisatie en kunnen zelfs belang hebben bij het verspreiden en delen ervan.

Ook offline-communicatie vervult een belangrijke rol. Het resultaat is oprechte interesse in jouw “zaak”.

Interne en externe communicatie

Het interne verhaal al goed op orde? Dan wil je vast weten hoe dat van buiten wordt waargenomen, overweeg dan de inzet van ons sociale media dashboard, waarin je jouw sociale media vanuit een centrale plek kunt beheren en monitoren. Zie ook: Sociale media.

Meer tips en inzichten