CC BY-SA 2023, Theo Labrujere, BlueGear, bluegear.nl
BlueGear helpt je op weg…
Marketing Academy
In deze blog wordt een overzicht gegeven van de opties die je als startende ondernemer hebt om een website te maken. Op alles wat ik hier schrijf zijn in de dagelijkse praktijk uitzonderingen en nuances mogelijk. Ik verwacht echter de belangrijkste opties en mogelijkheden beschreven te hebben zodat de startende ondernemer goed geïnformeerd zijn of haar keuze kan bepalen.
Heb je echt een website nodig?
Je kunt je natuurlijk afvragen of je überhaupt een website nodig hebt. Er zijn wel ondernemers die geheel offline werken: denk aan markthandelaars of kleine ondernemers die alleen produceren voor een lokale markt en hun klanten bereiken via mond-tot-mond reclame. Er zijn ook ondernemers die zich presenteren via sociale media en daar hun publiek bereiken. Denk aan influencers met een groot aantal volgers die bijvoorbeeld door bedrijven worden ingezet om producten te promoten.
Voor de meeste ondernemers geldt dat ze een website nodig hebben om:
- hun bedrijf aan de wereld te presenteren
- klanten te bereiken
- online verkopen te doen of diensten te verlenen.
Welke opties zijn er voor maken en onderhouden van een website?
Als je tot de conclusie bent gekomen dat ook jij toch echt een website nodig hebt, dan begint voor velen een lange zoektocht naar een geschikte aanbieder voor jouw budget. We gaan je helpen, want door de vele bomen is het moeilijk het bos nog te zien. Dit zijn de opties:
1 – Zelf een website maken, een website programmeren vanaf regel één
Dit is de goedkoopste methode, maar alleen geschikt voor mensen die heel veel tijd hebben en het leuk vind om te programmeren en code te schrijven. Er zijn online tutorials om je te oriënteren en gebruik een editor om je te helpen je code netjes in te tikken, dat scheelt flink wat frustratie en uitzoekwerk.
Je moet een domeinnaam registeren en jouw website ergens hosten of zelf een server inrichten om te controleren of je website doet wat jij hebt bedacht in de verschillende browsers die je bezoekers gebruiken.
2 – Een maatwerk-website laten maken door een programmeur
Dit is de duurste optie. Je huurt iemand in om jouw website helemaal naar wens in te richten. Webdevelopers vind je overal in de wereld, dus je kunt gaan shoppen en onderzoeken of de ontwikkeling van jouw website in lage lonenlanden goedkoper uitpakt. Dat zal normaal gesproken inderdaad het geval zijn, maar uitbesteden in een ver land als India of een oostblokland voelt risicovoller dan uitbesteden bij een programmeur of bureau in Nederland. Mijn eigen ervaringen met uitbesteding in verre landen zijn positief geweest overigens, maar is geen standaardoptie voor mijn projecten. Om een project goed uit te besteden zul je er rekening mee moeten houden dat je flink wat tijd kwijt bent aan project management. Voor echt grote IT-projecten zul je een Agile of Scrum team moeten samenstellen, maar dat valt buiten de scope van deze blog. Je hebt bij uitbesteding een programma van eisen nodig dat is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
- Technisch ontwerp
- Grafisch ontwerp
- Functioneel ontwerp
3 – Een “drag-and-drop” sitebouw-systeem
De derde mogelijkheid is om je site op te zetten is met een zogenaamd “drag-and-drop” sitebouwsyteem zoals:
- Wix,
- Squarespace,
- Weebly,
- Jimdo
- Google Sites.
Je kunt hiermee content-blokken (tekst en afbeeldingen) makkelijk naar de door jou gewenste positie slepen in jouw website. Dit zijn betaalbare oplossingen als je snel een professionele website wilt.
4 – Een webdesigner of webbureau inhuren
Voor een redelijk bedrag (meestal tussen de € 2000,- tot € 5000,-) kun je een bureau inhuren dat website of webshop voor je maakt. De websites worden meestal aangeboden op basis van een Content Management Systeem (CMS) dat in eigen beheer is ontwikkeld (closed source) of is gebaseerd op open source software.:
- Closed source software is een in eigen beheer ontwikkeld systeem dat alleen door de aanbieder onderhouden en verkocht wordt.
- Open source software wordt door een wereldwijde community van programmeurs onderhouden, bekende voorbeelden zijn WordPress, Joomla, Drupal, Magento. Deze software is veilig, betrouwbaar en gratis.
Als je beslagen ten eis wilt komen in je selectieproces, is het handig om de volgende begrippen te kennen:
- Content Management Systeem
- Open source en closed source software
- Thema of sjabloon (voor het ontwerp van je website)
- Pagebuilder (om een website zonder technische kennis te bouwen)
Een Content Management Systeem maakt het eenvoudiger om wijzigingen in je content aan te brengen. Je logt in op je website en in de “back end” kun je de content van jouw site beheren met een editor die lijkt op Microsoft Word: je kunt op deze manier makkelijk tekst en afbeeldingen toevoegen. Er zijn CMS-systemen in allerlei soorten en maten, van uiterst beperkt en amateuristisch tot uiterst professioneel. Aanbieders gebruiken de toegang tot extra functionaliteit als verdienmodel.
Advies BlueGear: wij werken met de open source software CMS van WordPress omdat dit CMS in combinatie met onze pagebuilder de mogelijkheid biedt om je website volledig naar wens in te richten: denk aan een volledig op maat gemaakte layout, het toevoegen van extra functies zoals een webshop, agenda, reserveringssysteem of nieuwsbrief, het toevoegen en beheren van gebruikers, het uitbreiden van je menu, het integreren van video’s, het inrichten van een klantsysteem met een eigen inlog voor de klant, enz, enz.
Zo’n 43% van de websites in de wereld gebruikt WordPress!
Eigenschap | Closed source | Open source |
---|---|---|
Broncode | In eigendom van de aanbieder en licentiehouders | Gratis en publiek beschikbaar |
Flexibiliteit | Minder flexibel | Grote flexibiliteit |
Controle | Minder controle | Grote mate van controle voor gebruiker |
Kosten | Vaak duurder | Meestal gratis en goedkoper |
Maatschappelijke meerwaarde | Versterkt de aanbieder | Versterkt de samenleving (MVO) |
Advies BlueGear: wij kiezen bewust voor WordPress en open source vanwege de maatschappelijke impact van de software op de samenleving. Bovendien houden onze klanten zo de vrijheid om naar een andere aanbieder te stappen. Bij closed source oplossingen maak je jezelf afhankelijk van de (relatie met je) leverancier en de aanwezige oplossingen in de software. Wanneer een gewenste functie niet aanwezig is, dan moet er extra betaald worden of door de aanbieder speciaal voor jou worden geprogrammeerd. Bij een open source systeem als WordPress zijn de meeste functies via plugins te installeren. Raakt de relatie met je WordPress webbureau verstoord, dan kun je je website “inpakken” en elders weer installeren.
Een thema of sjabloon is een voorgedefinieerd ontwerp waarin een mooie vormgeving wordt gecombineerd met de functionele werking van een website. Een thema is een ontwerp voor de website. Vaak bevat zo’n thema enkele basisfuncties zodat je bijvoorbeeld een blog- of nieuwspagina, of een contactpagina makkelijk kunt inrichten. Dit maakt de ontwikkeling van een website aanzienlijk goedkoper: er wordt immers enorm veel tijd bespaard op het werk van de vormgever en de programmeur. Voorheen moest elke webpagina regel voor regel in html-code worden samengesteld en de vormgeving met css stylesheets worden bepaald. Deze slag is nu verregaand gestandaardiseerd en geautomatiseerd.
In de afgelopen 15 jaar is er een hele industrie ontstaan om websites zonder IT-kennis of programmeervaardigheden te kunnen realiseren. Niet alleen het hosten van de site is sterk vereenvoudigd maar ook de ontwerp- en beheerkant. De ontwikkeling van content management systemen heeft hier sterk aan bijgedragen. Aansluitend op deze ontwikkeling zijn grafische ontwerpbureaus gestandaardiseerde layouts gaan ontwikkelen die eenvoudig gecombineerd kunnen worden met de CMS-systemen. Voor het CMS van WordPress worden dit “thema’s” genoemd, bij andere systemen zoals Joomla ook wel “sjablonen” (in het Engels “templates”).
Thema-aanbieders maken gebruik van een zogenaamde “pagebuilder” systemen die wel enigszins vergelijkbaar zijn met de drag-and-drop systemen uit de Wix-categorie. Bekende “pagebuilders” zijn:
- WPbakery
- Elementor
- Divi
- Avada.
Voor alle pagebuilders geldt dat je ze moet leren kennen. Dankzij de pagebuilders kunnen gebruikers zonder programmeerkennis de content en functionaliteit van hun website in hoge mate naar wens inrichten.
Samenvattend: wat zijn je keuzes bij optie 4?
- Bij closed source oplossingen betaal je een licentie voor gebruik van de software. Beheer en ontwikkeling van de website gebeurt conform de voorwaarden van de aanbieder. Kiezen voor een aanbieder die met closed source software werkt (optie 4-I) zal waarschijnlijk duurder uitpakken dan een keuze voor een webbureau dat met een open source CMS werkt (optie 4-II).
- Met een open source CMS kun je zelf je website inrichten met de editor en/of het (eenvoudige) thema dat meegeleverd wordt. Dit is vele malen flexibeler en je hebt veel meer controle dan de hierboven beschreven optie 3.
- Je kunt ook je website inrichten en vormgeven met een thema van een andere aanbieder een webdesign- of IT-bureau. Er zijn tienduizenden thema’s beschikbaar, van erg basaal tot heel opvallend. Er zijn gratis thema’s maar ook versies waarvoor je moet betalen (vaak tussen de $40 – $80). Om deze aan te schaffen is een creditcard nodig.
- Je kunt je website op maat laten maken waarbij het webbureau gebruikt maakt van open source CMS en een pagebuilder. Dit is vele malen efficiënter en goedkoper dan de hierboven beschreven opties 1 en 2.
Toch nog ingewikkeld?
Volg dan de beslisboom in de illustratie van dit artikel, om te zien wat in jouw situatie de beste optie is.
Thema's
Meer tips en inzichten
Startende ondernemer? Lees hier wat je moet weten voordat je aan een website begint!
Met welke marketing mix ga je de concurrentie aan? En hoe zit het met je MVO?