Photo credits: qusai-akoud, unsplash.com

BlueGear helpt je op weg…

Marketing tips

Voor de meesten van ons geldt dat echt veel concurrenten hebben: we bevinden ons in het grote middensegment. Voor jou zijn er tig anderen. Denk maar aan al die coaches en websitebouwers. Hoe kun je dan toch onderscheidend zijn?

Marketing mix: de 4 P’s

Je kunt natuurlijk je marketing mix weer eens onder de loep nemen. Waar kan ik echt verschil maken? Neem de P van Promotie en maak een hippe website. Of bekijk de P van Plaats en breng je aanbod niet alleen offline maar ook online (wat in de corona-tijd massaal is gebeurd). Of neem je aanbod (de P van Product) nog eens onder de loep: wellicht beschik je over kennis die je nog niet in je aanbod hebt opgenomen. Zo sprak ik een videograaf die zich nog niet had gerealiseerd dat zijn video-editing tools en zijn vaardigheden in het bewerken van video’s hele nieuwe mogelijkheden opende.

Marketing mix revisited: de 4 C’s

Als je wat dieper wilt gaan in je zoektocht naar het verschil maken, kun je jouw onderneming ook toetsen aan de herziene versie van de marketing mix. De oude versie is prima, maar is ontworpen vanuit het perspectief van de aanbieder. De nieuwe versie gaat uit van het perspectief van de ontvanger, de klant. Het voordeel is dat je dus echt probeert in de schoenen te staan van de ontvanger en je dan afvraagt:

  • Customer Solution: Dit houdt in dat je je richt op de oplossing van het probleem van je klant. Je focust dus niet op de eigenschappen van jouw product of dienst, maar op het eindresultaat dat er met jouw aanbod bereikt kan worden. Als jouw klant een schilderij wil ophangen, dan kan de boormachine voor hem een oplossing zijn, maar ook een ophangrail met nylondraad.
  • Cost to the Consumer: welke moeite moet mijn klant doen om mijn aanbod te verwerven (niet alleen de prijs maar ook de reis bijvoorbeeld. Onderhoudskosten, parkeerkosten)
  • Convenience: de klant wil zelf bepalen waar en wanneer het product wordt aangeschaft (openingstijden, betaalmogelijkheden, bestelproces, retouren, verkrijgbaarheid, klantenservice, installatiegemak, responsive website
  • Communication: de communicatie met de klant is persoonlijk en gericht op dialoog. Eenrichtingsverkeer, “zenden” en “push” is nog steeds van alledag, maar de organisatie die de klant weet te betrekken bij het marketingproces wordt beloond. Denk aan inspraak over de producten, waardering van klachten, reviews op de website, klanten die klanten helpen, FAQ’s op basis van chats en een ontvankelijke klantenservice.

Marketing ingebed in de omgeving

De voorgaande maketing mixen waren nog gericht op de relatie met de klant. Een organisatie kan haar rol verstevigen door zich ook te richten op de relatie met de omgeving. Daarbij kan de focus gericht zijn op de interne omgeving of op de externe omgeving. Intern wordt dan gewerkt aan gelijke kansen en beloning voor mannen en vrouwen bijvoorbeeld, of goed werkgeverschap, extern wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar de samenwerking in de keten of de relatie met stakeholders. Richtinggevende inspiratiebronnen zijn bijvoorbeeld:

  • Ricardo Semler (Semco-stijl)
  • Shimizu (7Cs Compass Model: https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_mix )
  • Kees Klomp, e.a. (Handleiding Betekenisvol Ondernmerschap)

Als je de noodzaak voelt om de betekenis van de organisatie zelf en de rol van de organisatie in de samenleving te onderzoeken, kijk dan eens bij de New Musketeers.

Meer tips en inzichten